Het weekend van de kapotte apparaten

Een ongeluk komt nooit alleen, dat bleek dit weekend maar weer. Dat de wasmachine de geest gaf, was tot daar aan toe, maar dat mijn geliefde camera na twee maanden en 12 dagen de geest gaf, dat raakte mij meer dan ik had verwacht…

Onze wasmachine, ik durf gerust te zeggen dat hij – mede door Ferry’s dagelijkse kazernekleding – bijna dagelijks draait. Ons oude bakkie leverde tot een jaar geleden ook trouwe dienst. Toen begon hij kuren te krijgen. Hij sloeg niet meer goed af. Maar ach, als dat alles was. Gewoon controleren of hij al half was afgeslagen (hij deed dan niets meer, maar je kreeg ook geen eindpiepje). Dat hij ooit zou overleden was ons duidelijk, en toen hij zaterdag opeens rare geluiden ging maken was ons duidelijk dat hij ongeneeslijk ziek was. En inderdaad, zaterdagavond deed ik een snelwas en meneer blies zijn laatste adem uit. Kan gebeuren, de wasmachine had zijn geld opgebracht en zondag hebben we gewoon een nieuwe gekocht bij de Mediamarkt. Verbazingwekkend trouwens dat zij alleen overdag bezorgen en niet ‘s avonds. Morgen dus maar een dagje thuiswerken, wachten op mijn nieuwe, hopelijk net zo trouwe wasmachine.

Gistermorgen hadden we een feestje. Loubna – ons nichtje, de dochter van Ferry’s broer – werd twee jaar en in het Berencafé in Almere vierde ze haar partijtje. Ik had mijn camera op mijn rug, om het allemaal vast te leggen voor zwager en schoonzus. Ik schoot een foto voor het licht, ik schoot er nog een van Loubna en toen hoorde ik geratel. Mijn display gaf een error aan, error 50. Batterij eruit, batterij erin. Weer error 50 (en inmiddels ook 20). Ik probeerde een andere batterij, een andere lens, een ander kaartje, maar hij bleef ratelen. De sluiter? En ik werd chagrijnig, feestje of niet, dit trok ik slecht, heel slecht…

Er was een lichtpuntje: het was koopzondag. Ik kon dus direct naar de winkel waar ik hem had afgeschaft. En stiekem vond ik dat ik recht had op een nieuwe. Ik wil hem niet weer – voor diegene die het zich nog herinneren, mijn vorige camera was drie keer vijf weken weg en kwam elke keer ongerepareerd terug en toen heb ik deze dus gekocht, om van dat gezeur af te zijn – een maand kwijt zijn. En buiten dat: ik wil geen twee maanden oude camera die gereviseerd is. En het is ook geen klein probleem in mijn ogen. De camerawinkel stond daar anders in. De verkoper snapte ook niet mijn frustratie en vond dat ik negatief was over de reparatiedienst van Canon. Gek he, als je je vorige camera drie keer ongerepareerd terug krijgt.

Met de hulp van Twitteraars (en in het bijzonder Sanye) kwam ik erachter dat ik wel rechten heb. Dat ik als consument in de eerste zes maanden mag aangeven of ik reparatie wil of vervanging. Mits in alle redelijkheid. Je mag natuurlijk geen nieuwe auto eisen als de zijspiegel kapot is. Maar dit was redelijk. Dus ik belde weer. Dit keer kreeg ik de jongeman (Jelle) aan de telefoon die het hele vorige traject heeft gevolgd en die mijn frustratie wel snapte. Die mijn camera nog niet had gezien, maar die wel van mening was dat eerst moet worden aangetoond dat het niet gebruikersschade is (en dat is het niet, dat terzijde). Hij wil er wel samen met mij uitkomen en snapt dat ik niet blij word van een gereviseerde, maar wil toch eerst Canon afwachten. Hij stelde me toch gerust door open te staan voor het geven van een nieuwe camera.

Ondertussen had ik wel gehoord dat meer mensen dit probleem hadden en dat dat werd verholpen door een firmwareupdate. En dus ging ik weer Jelle bellen. Hij heeft me beloofd vandaag naar de camera te kijken, persoonlijk, en te kijken of er nog oude firmware op staat en zo ja, dan zet hij de nieuwe erop. Hopen dat dat effect heeft.

En toen bleef ‘s avonds ook nog eens de Xbox-hangen. Met klamme handen zat ik op de bank, hopend dat niet ook deze kapot zou gaan. Het vermoeden is er nu dat het aan het spel ligt, laten we het hopen…

  5 comments

  1. Kris   •  

    Jeetje, wat een gedoe met je camera. Kan me heel goed voorstellen dat je daar niet blij van wordt en dat je graag gewoon een goed werkende camera hebt. Ik hoop dat het opgelost kan worden door een update van de firmware!

  2. Roelfina   •  

    Ze zeggen wel eens dat het ongeluk in drieën komt en dat lijkt bij jou ook zo te zijn. Hopelijk komt er snel een oplossing voor je camera!

  3. Puck   •  

    Ik hoop echt dat het goed gaat komen met je camera. Maar als het zo is zoals Sanne aangeeft dan heeft die winkel eigenlijk geen poot om op te staan als jij een nieuwe wilt…

  4. Shanti   •  

    Jeetje je hebt wel echt pech met je camera steeds zeg! Echt ontzettend balen dat hij het zo snel al niet meer doet! Maar ik las al op twitter dat het een door canon erkende fout was? Hopelijk heb je hem snel gerepareerd terug of nog beter; gewoon een nieuwe!

  5. Serena   •  

    Wat een drama!!! Daar zou ik ook slechte zin van krijgen…

    Succes ermee!!!

    Grtz Serena

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *