TNT & Laura’s verlaagde irritatiegrens

Nu we in een iets nettere wijk wonen dan voorheen – onze flat had een paar rare inwoners: alcoholisten, mensen die in de ziektewet zaten maar stiekem niet ziek waren, mensen die zich voordeden als Ferry om pakketjes aan te nemen die voor ons waren – had ik verwacht dat het tijdperk van de ontvreemde postpakketjes verleden tijd zou zijn. Helaas!

Dinsdag kom ik thuis uit het werk en ik vind op de mat een net briefje van de TNT dat er twee pakketjes bij de buren (van drie huizen verderop) zijn afgegeven. En eerlijk is eerlijk, ik vind dat handig. Dat de TNT-man naar de buren gaat en het pakketje niet meeneemt, om de volgende dag weer voor een gesloten deur te staan. Ik loop naar ‘drie huizen verderop’ en bel aan. Niemand thuis. Ik besluit het later weer te proberen.

Later is later die avond, maar natuurlijk ruim voor achten, want het is Dodenherdenking. Dit keer wordt er wel open gedaan. Door een sympathieke man die ik nog niet ken. Maar goed, door alle pakketjes de afgelopen tijd heb ik flink wat buren leren kennen, dus dit is nr. zoveel. Ik geef aan dat ik de pakketjes kom ophalen die vandaag bij hun bezorgd zijn. Hij kijkt in de gang om zich heen, maar ziet niets. Hij roept zijn vrouw erbij, maar ook die weet van niets. En immers, ze zijn vandaag niet eens thuis geweest… Handig: zo’n postbode die geen verstand heeft van huisnummers.

Diezelfde avond en de volgende dag ga ik bij alle tussenliggende nummers langs, en nog een paar verder. En eerder in het rijtje. Van diegenen die open hebben gedaan, weet niemand ergens vanaf. In de oude flat was het makkelijk: briefje in de centrale hal wie het pakketje aangenomen heeft en klaar. Hier is geen centraal punt in de straat. Behalve dan het punt waar de kliko’s worden geleegd. Aankomende dinsdag, misschien is dat nog een optie.

Aangezien TNT op Bevrijdingsdag niet te bereiken is, pak ik vanmorgen om 8.30 uur (nadat ik me eerst gruwelijk heb verslapen) de telefoon. En mijn irritatiegrens ligt laag vandaag.  Alleen al het feit dat ik 25 cent per minuut moet betalen terwijl zij een fout hebben gemaakt… Maar goed, ik wil die pakketjes. Waarvan ik niet eens weet om welke pakketjes het gaat, want we verwachten er vier. Maar ik heb wel zo’n vermoeden welke, en eentje heb ik voor een fotografieopdracht dit weekend nodig. De mevrouw die ik aan de telefoon heb, vraagt om een barcode. Ik moet haar het antwoord schuldig blijven. Omdat het twee pakketjes waren, heeft de postbode dit verzuimd, er is immers maar plek voor één. En omdat ik niet weet om welke pakketjes het gaat, weet ik ook niet welke barcode dan. Ze zoekt het op postcode op en komt erachter dat het aan ons eigen huis afgeleverd moet zijn. Aldus haar administratie. Vreemd, onze pakketchauffeur was er dus duidelijk niet bij met zijn hoofd…

Mijn irritatiegrens wordt steeds lager. En als de mevrouw aan de telefoon mij verteld dat de afhandeling van de klacht tot vijf werkdagen kan duren ontplof ik intern. Vijf werkdagen? Bel die chauffeur en vraag het hem. Dat is ook wat er zal gebeuren zegt ze. Ik vertel haar dat ik vijf werkdagen wel erg lang vind voor een telefoontje. “Ja, maar mevrouw, we krijgen dagelijks heel veel van dit soort klachten.” Misschien tijd om eens wat aan je service te doen dan…

  16 comments

  1. Ioni   •  

    Ik ben ook niet zo dol op TNT. Onlangs is er nog een boek kwijt geraakt die ik verkocht had en ook al ben ik de klachtenprocedure door gelopen, ik krijg te horen: het spijt ons we kunnen er niks aan doen. :/

    Hopelijk duiken je pakketjes snel op en krijgt de chauffeur goed op zijn donder.

  2. Roelfina   •  

    Bij ons leveren ze het ook wel eens compleet ergens anders af in de straat. Een keer gehad dat ze pakketjes hebben afgeleverd bij een buurman (een portiek verderop) die we ooit hebben aangegeven bij de politie en ook is opgepakt. De pakketjes natuurlijk spoorloos en ook inderdaad lang moeten wachten op een reactie van de TNT. Helaas nooit een oplossing gekomen.

  3. Peet   •  

    Oooh ik was inmiddels al zoo kwaad geweest dat ze me niet eens meer te woord hadden willen staan. Is toch te belachelijk voor woorden? Zij maken een fout en vervolgens moet jij weer alle moeite doen om het op te laten lossen.
    Ik snap sowieso niet hoe moeilijk het is om savonds pakketjes te bezorgen ipv overdag. Zijn toch steeds minder mensen thuis overdag??

    Ik hoop dat je pakketje snel boven water komt.

  4. Laura   •     Author

    @ peet: ik heb die mevrouw vriendelijk gedag gezegd, maar ze ratelde verder, daar heb ik geloof ik niet echt op gereageerd. In de oude flat bezorgden ze trouwens wel regelmatig in de avond, hier nog niet meegemaakt. Ideaal vind ik websites (zoals Wehkamp) waar je aan kunt geven wanneer je het bezorgd wilt hebben. Dan heb je het in eigen hand.

    Heb trouwens 1 van de 2 bedrijven gemaild waar ik wat van mis nu dus, en die sturen morgen een nieuwe, zodat ik die zaterdag elf in ontvangst kan nemen (het deel dat ik het weekend nodig heb). Mocht ik die andere nog ontvangen, moet ik die natuurlijk wel even terugsturen.

  5. Wondelgijn   •  

    ooowwww…. ik zit gewoon vervangend mee te koken!! Om uit je vel te springen!! Neem die pakjes dan toch gewoon weer mee, zeg ik dan! Hoef je ook niet je hoofd erbij te houden om te bedenken: “neem ik ze mee? Geef ik het bij één van de buren af? Of aan de overbuurvrouw misschien? Of de achterbuurman wellicht…”
    Grrrrr…. Ik hoop dat je je pakje snel ontvangt!!

  6. Laura   •     Author

    @ wondelgijn: het is niet gek dat ze het bij de buren achterlaten, een TNT pakketchauffeur wordt per pakket betaald en krijgt alleen betaald als hij het pakket aflevert en niet als hij het mee terug neemt. Je kan het ze haast niet kwalijk nemen.

  7. Cisca   •  

    Hier laten ze het meestal gewoon bij de voordeur achter als je niet thuis bent, maar om een of andere reden heb ik het idee dat dat in de VS veel makkelijker kan dan in Nederland. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in de wijk waar wij wonen het pakje zomaar mee zou nemen als het bij de voordeur staat.
    Hoop dat je snel weet waar ze zijn gebleven…

  8. Laura   •     Author

    @ ciska: dat zou ik hier als postbode nooit aandurven, erg eigenlijk he? Heb wel gehoord van de buren dat ze het hier ook wel eens achter de kliko zetten. Zou zelf gaan klagen bij de TNT als dat zou gebeuren… Al hebben we nog mazzel dat onze kliko onder een carport staat en het pakket dus droog…

  9. Annika   •  

    Wat slordig zeg!! En nu moet jij het allemaal op gaan lossen. Lekker dan!
    Kun je de volgende keer niet aangeven op welke dag je het wilt laten bezorgen? Want er staat me iets van bij dat sommige webshops dat tegenwoordig doen.
    Dan nog, vind ik het erg slordig dat je pakketjes nowhere to be found zijn. Kan toch niet zomaar ineens verdwenen zijn?!

  10. Joeltje   •  

    Aaarch, ik barst van herkenbaarheid bijna uit m´n vel man! Irritant ja! En dan niks doen met de klacht behalve `het spijt ons`. Maardaarkoopiktochniksvoor?!!!!

    Bij m;n schoonouders lopen ze gewoon achterom en zetten ze het achter op de veranda. Vrij asociaal maar werkt altijd (wonen in een braaf durp en hebben een vrijstand huis waar je zo naar de achtertuin kunt lopen.)

    Maarruh: UPS..nog een paar graadjes erger!

  11. Rianne   •  

    ‘we krijgen dagelijks heel veel van dit soort klachten” pardon! Dan mag er zeker wat aan de service gedaan worden.. wat slecht!
    Succes met het pakketje terugkrijgen!

  12. Laura   •     Author

    Het pakketje is terug. Opeens stond er een onbekende meneer aan de deur en ik snap het nog steeds niet, maar hij past kennelijk op het huis (ivm vakantie) waar onze pakketjes zijn bezorgd. Geen idee waar ze dan zijn bezorgd, dat terzijde. Was een beetje een warrige meneer, maar toch lief dat hij het kwam brengen. TNT heb ik natuurlijk niet gebeld, dat zou me weer 25 cent per minuut kosten, daaggg! Laat ze het maar lekker eerst eens uitzoeken en er wat van leren 😛

  13. Lnnkz   •  

    Zwaar irritant! Eigenlijk heb ik er een hekel aan dat ze pakketjes bij de buren afgeven. Ik haal ze liever ergens op.

  14. tnt pakketchauffeur   •  

    wel erg makkelijk om de tntpakketchauffeur zo simpel af te zeiken, maar waarschijnlijk heb je dan zelf geen idee hoe het er daar aan toe gaat. Iedereen denkt maar dat ze een beetje rond rijden en wat pakjes wegbrengen, maar zo WERKT HET TOTAAL NIET. Want noig voor de meeste wekkers gaan staan wij al in het distributiecentrum de pakjes te laden en dan heb ik het niet over een pakje of 50 maar meer in de richting van 250!!!. en wist je dat van die 250 er minimaal 175!! naar de buren gaan omdat de mensen wel s’avonds lekker bestellen maar overdag niet thuis zijn. En als ik de pakjes laat ophalen ik er nog geen cent voor krijg maar wel kosten maak door er 2 dagen achter elkaar langs te moeten komen en dus benzine kosten maak. Natuurlijk ben ik het met je eens dat de burenlevering kennisgeving correct moet worden ingevuld en dat er op de achtekant genoeg ruimte is voor meerdere barcodes en dat op de handterminal ,waar we tegenwoordig mee werken, het simpel is om aan tegeven bij welke buren de zendingen zijn achtergelaten. maar mijn punt is eigenlijk dat het wel makkelijk is om iemand af te kraken terwijl dat persoon misschien wel zijn stinkende best doet om uw pakketje zo snel mogelijk bij u te krijgen, terwijl u dat zelf niet beseft. Dan nog 1 ding u bent NIET onze klant maar dat is nog steeds het bedrijf die het pakje verzend want die betaalt me!!!1

  15. Laura   •     Author

    @ tnt chauffeur: ik ga niet in op uw hele relaas (als je goed terug leest, snap je waarom, ik heb nergens gezegd dat men niet hard werkt oid), maar wel op uw laatste zin. Weet u dat ik nl die verzendkosten betaal aan dat bedrijf? En dat ik dan ook mag verwachten dat dat goed aan komt. Overigens: van het bedrijf dat het pakje verzond kreeg ik meer erkenning van het probleem dan dat van de TNT, die niet eens snapte dat ik het vervelend vond. Een positieve reactie in zo’n gesprek kan al veel ergernis weghalen. Maar helaas… callcentres hebben vaste draaiboeken en daar staat zelden wat vriendelijks of meelevends in.

    PS en ik kan er niets aan doen dat u niet betaald krijgt als u niet af kunt leveren, daarvoor dient u bij uw baas te zijn.

  16. Dominique   •  

    @TNT Chauffeur , De interne problemen van TNT zijn niet van belang voor klanten… (ook mensen die ontvanger zijn zijn daadwerkelijk klanten, vaak betalen deze om de pakketten te ontvangen)

    Verder heb ik ook veel problemen gehad met TNT, binnen 6 maanden tijd 3 pakketten kwijtraken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *