Wat we nog meer deden op dag 1

Omdat het tochtje met de ijsscooter zo’n indruk had gemaakt, moest ik dat als eerste kwijt. Maar uiteraard deden we meer dan dit op onze eerste dag in IJsland.

Na een korte nacht – ik sliep om 02.30 uur plaatselijke tijd, dat is 04.30 uur Nederlandse tijd – zat ik met mijn reisgezelschap (twee Nederlandse journalisten including me, twee Belgische journalisten en een begeleidster) om 7.30 uur aan het ontbijt. Wat een vrij schappelijke tijd is voor een persreis, meestal moet je eerder op.

Een uur later werden we opgehaald door onze eigen Viking-Man gids met zijn grote Hummer-achtige Ford, waar we de hele dag de aandacht mee rond zouden trekken. Dat ding zou in de top 10 hotspots van IJsland moeten staan, want iedereen wil er mee op de foto.

Onze eerste stop was Thingvellir National Park. Een plek die met name indruk maakt, omdat hier de overgang is van de Amerikaanse aardplateau naar de Europese. Elk jaar schuiven deze platen 19 mm uit elkaar en wordt IJsland (dat toch al tweeënhalf keer zo groot is als Nederland, met slechts 300.000 inwoners) een stukje groter. Bizar om op de rand van die kloof te staan!

Even verderop liggen een aantal geisers bij elkaar. Waaronder de meeste bekende, de Geyser. Deze spuwt helaas maar een enkele keer per dag en dan moet je echt geluk hebben… Dat geluk hadden wij helaas niet, maar daarnaast lag nog wel een andere actieve geiser, die om de vijf minuten water tot 20-25 meter omhoog spoot. Niet eens zozeer dat waterballet was fantastisch, het was met name het opborrelen van het water tot een grote bol, die dan in één keer ontploft.

Na de geisers was het tijd voor een waterval: Gulfoss, de gouden waterval. Het is een van de meest bekende en een waar natuurgeweld. Als je ziet hoeveel liter water daar binnen no time naar beneden stort. Daar wil je niet raften zeg maar… Fototechnisch vond ik het wel minder. Het water zorgde voor een soort damp op de foto, zonde.

Na ons middagavontuur op de gletsjer, kwamen we moe aan in het volgende hotel. We hadden een moment van rust, ik checkte mijn mail en Twitterde wat en toen was het tijd voor diner. Een lekker diner (lam), maar bovendien ook een gezellig diner. Zonder stomme stiltes!

Daarna dachten we van de eigenaresse een rondtoer door het hotel te krijgen, maar dat bleek een rondtoer door het gebied van een uur. Een uur? Ik kon al amper mijn ogen openhouden! Wie had dit bedacht? Leuk en mooi zo’n kerkje en lavastenen, maar dat bad klonk toch echt aantrekkelijker… Maar ze maakte indruk, aan het eind. Ze bracht ons naar een
‘partyplek’ voor locals. Geen idee wat ik kon verwachten, maar ik eindigde met mijn voeten in een natuurlijke warmwaterbron in de middle of nowhere. Als ik mijn bikini bij me had gehad, was ik er in gedoken… Wat een geweldige plek! (alleen zonde dat we onze camera’s dus niet hadden meegepakt, voor ‘de toer door het hotel’)

Om 23.00 uur zeiden we elkaar gedag en gingen slapen. Alleen maakte ik de balans opmaken en ik kon slechts tot de conclusie komen dat het een geweldige dag was.