Osama Bin Laura

Mijn mond valt niet snel open. Maar als hij open valt, valt hij goed open. Zoals vandaag bij de ING bank, waar een zakelijke rekening openen opeens heel moeilijk bleek te zijn vanwege mijn toch wel erg verdachte voornaam.

Na een kort bezoekje aan de KvK – daar weten ze wat snel werken is – verplaatsten we ons naar onze huisbank, de ING. Zij die onze hypotheek nog geen jaar geleden goedkeurden, zeg maar. Daar waar al ons inkomen wordt gestort. Die dus. Zij die vast wel hun band met mij willen uitbreiden. Dacht ik.

Maar de meneer die mij hielp, had niet bepaald het licht uitgevonden. Hij pakte het handboek ‘Zakelijke rekening openen’ er bij en ging minutieus stap na stap volgen. En elke stap werd drie keer gecontroleerd. Alles werd gekopieerd en de stapel papieren op zijn desk werd steeds groter. Hij peinsde af en toe, zuchtte eens diep en vertelde dat het systeem zo traag was en alles zo lang duurde. Als hij minder tijd zou besteden aan ons alles uitleggen…

En toen gingen er opeens denkbeeldige alarmbellen rinkelen. Meneer haalde zijn collega erbij, want wist niet wat hij met een foutmelding moest. “Gewoon op regulier zetten”, zei deze meer kordate dame. “Ja, maar dat mag niet, dan overrule ik het systeem.” Vraag dan geen advies aan je collega? Anyway, zo legde hij ons direct daarna uit, het systeem keurde mijn voornaam niet goed. In combinatie met wat andere dingen (welke dingen kregen we geen antwoord op) was ik ‘verdacht’. “Je ouders hadden je beter Betty kunnen noemen,” was zijn opmerking. Hmm oké, en dan? “Dan ga je door een handmatig goedkeuring, en dat duurt minimaal een week”, zei meneer heel luchtig. Ik was er iets minder luchtig onder, want die aanbieding voor drukwerk geldt nog maar een paar dagen en die bestelling wilde ik toch echt wel voor het weekend de deur uit. Van mijn zakelijke rekening, want ging ik niet juist naar de KvK om alles eens goed aan te pakken en te scheiden. Maar nee, hij kon me niet helpen. En dat terwijl ze reclame maken dat je binnen een paar minuten met je zakelijke rekening én pinpas onder je arm naar buiten loopt.

“Dan ga ik naar bij de Rabobank”, zei ik. Dat is immers onze andere bank. Volgens hem zouden ze daar dezelfde melding krijgen, maar zoals ik al zei: deze meneer had het licht niet uitgevonden. En bij de Rabobank hebben ze dat allicht wel. Ik dacht dat het wel zin zou hebben om de naam van de concurrent te laten vallen. Dat ze dan extra moeite voor je zouden doen. Maar nee, dus. We konden gewoon naar buiten lopen.

Nog geen drie minuten later liepen we de Rabobank binnen. Ik speelde direct open kaart, want had geen zin in weer een half uur gegevens invoeren en dan dezelfde fout. De meneer van de Rabobank was verwonderd, voerde wat in in het systeem, en uitte geen verdachtmakingen. Mijn naam is zuiver, aldus deze meneer. Alleen ja, direct internetbankieren zit er bij hem niet in. Betalingen zouden dan pas na het weekend kunnen. Ondertussen werd ik om de haverklap door een geblokkeerd nummer gebeld. Juist, de ING, bleek toen ik opnam. Ze hadden intern overlegd en ja, ze gingen het systeem negeren en mij meteen goedkeuren.

Ik denk stiekem dat de kordate mevrouw heeft ingegrepen en de meneer-die-het-licht-niet-heeft-uitgevonden het niet helemaal snapte. Wat denk jij? Ik denk trouwens ook dat ik nu even gauw flyers, visitekaartjes en cadeaubonnen ga bestellen. Want mijn rekening werkt. Was getekend Osama Bin Laura.

  17 comments

  1. Anouk   •  

    Dat ze dan toch nog moeite doen. Wat lief.

  2. Thomas Dral   •  

    Leuk om te lezen, zet maar geen Osama Bin Laura op je visite kaartjes hoor dan gaan er misschien overal belletjes rinkelen…

    Dus nu snel je drukwerk bestellen dan maar. En fijn dat het toch geregeld is uiteindelijk.

  3. Laura   •     Author

    @ anouk: dat heet niet lief, dat heet geen klant en dus geen geld kwijt willen raken

  4. Jeroen   •  

    Ten eerste gefeliciteerd met je bedrijf!

    Maar je blog vraagt wel om een nuancering. Voor een eenmanszaak is het niet(!) noodzakelijk om een zakelijke rekening te hebben. Voor de belastingdienst tellen al je rekeningen, privé en zakelijk, mee voor je eigen vermogen (een apart ‘vermogen van de zaak’ bestaat dus niet bij een eenmanszaak) en voor je inkomsten en uitgaven. Dat de meeste mensen met een eenmanszaak een zakelijke rekening hebben, is puur uit gemak en overzichtelijkheid. Je houdt je zakelijke en persoonlijke inkomsten en uitgaven voor het overzicht gescheiden. Maar zoals ik al zei, voor de belastingdienst is er geen verschil. Het maakt voor de belastingdienst dus ook niet uit van welke rekening je je bedrijfsuitgaven betaalt.

    Dus om een lang verhaal kort te maken: je had je drukwerk dus gewoon van je privérekening kunnen betalen. Zolang je maar een bon of factuur hebt, kan je altijd de BTW weer terugvragen. Je hebt je dus eigenlijk druk lopen maken om niets. Beetje zonde dus… 😉

  5. Laura   •     Author

    @ jeroen: dat weet ik allemaal. Maar dat betekent dat het ook Fer’s rekening is en ja, dat wil ik dus netjes gescheiden hebben. Ik heb al zoveel voorgeschoten van die rekening en het is meer werk dat inzichtelijk te krijgen dan dat ik het nu vanaf start van bedrijf gewoon goed doe met die ene rekening. Een soort omslagpunt. Ook voor de accountant (ik wil dit bij een andere account laten doen dan onze prive dingen) is dit veel fijner gok ik zo. (of voor mij omdat ie sneller inzicht heeft)

    Daarom heb ik gewacht met flyers bestellen tot na mijn vakantie, anders had ik het daarvoor gedaan. Plus: en dat is nog het voornaamste, als je dan als bank reclame maakt dat je binnen 5 minuten buiten staat met een zakelijke rekening, maar het zonder een echt duidelijke reden niet goedkeurt, dan vind ik dat slecht. Heb notabene een hoge hypotheek daar lopen en dat is toch echt meer risico voor de bank.

  6. Jeroen   •  

    Tuurlijk snap ik dat je zakelijk en privé graag gescheiden wilt houden, maar met de toon van je blog wek je nu de indruk dat het de schuld van de ING is dat jij je drukwerk niet meer met de korting kon bestellen. En dat is dus niet waar, omdat je altijd nog de ‘escape’ via je privérekening had.

    Maar persoonlijk vind ik dat je zelf altijd een tijdsbuffer moet aanhouden, zelfs als een bedrijf ermee adverteert dat het 1-2-3 geregeld is. Er kan altijd wat gebeuren waardoor het niet zo soepel loopt als wordt toegezegd. Ik vind dat je ook altijd nog een eigen verantwoordelijkheid in dit soort dingen hebt. Ik vind het wat te makkelijk om direct de schuld bij anderen te leggen.

  7. Laura   •     Author

    True. Maar je vergeet nu het hele punt. Het feit dat ik een nette burger ben en niet door de directe goedkeuring mag vanwege mijn voornaam. Dat is toch van de zotte?

    Btw, ik heb ze notabene voor de vakantie nog gebeld of direct kon en dat was geen enkel probleem. Houd dan als bedrijf een slag om de arm.

  8. Jeroen   •  

    Volgens mij is het helemaal geen punt. De ING heeft het toch nog dezelfde dag voor je geregeld?

    En natuurlijk is het wat vreemd dat je voornaam een probleem vormt in het systeem. Ik kan me voorstellen dat dat voor de ING ook geen wekelijks voorkomend probleem is. En ja, ze hadden een slag om de arm kunnen houden. Maar aan de andere kant: heb jij dat gedaan? Ik krijg die indruk niet uit je blog. En dat was nu juist mijn punt…

  9. Laura   •     Author

    Nee, omdat mij door drie verschillende mediauitingen (website, reclamecampagne en nota bene een persoonlijk gesprek) gezegd is dat het geen probleem is. Misschien moet ik minder vertrouwen hebben in bedrijven 😉

    En ja, met veel gedoe hebben ze het geregeld. Alleen maar omdat ik naar de concurrent ging. Maar denk dat er genoeg klanten (ja, het blijkt vaker voor te komen, als ik de reactie van die kordate vrouw hoorde) daardoor wel zijn weggegaan/afgescheept.

  10. zuster_klivia   •  

    Ondanks dat Jeroen (die bij de ING werkt?) het opneemt voor die bank is het te belachelijk voor woorden. Idd, de reclame suggereert iets heel anders. Niks marge van een paar dagen, ze lopen te koop met dat het direct geregeld kan worden, dan moeten ze die service ook bieden.

    En de reden waarom het niet lukte, is al helemaal hilarisch.

  11. Laura   •     Author

    @ zuster_klivia: voor zover ik weet werkt Jeroen niet bij de ING. Dat neem ik dan maar weer op voor hem 😉

  12. Jeroen   •  

    @zuster_klivia nee, ik werk niet bij de ING en ik wil het ook helemaal niet opnemen voor de bank.

    @laura ik ken die mediauitingen ook, maar op de website van de ING staat in de disclaimer ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor het geval de informatie niet klopt. Dus de slag om de arm is er.

    De NS schrijft ook op de website, in het spoorboekje en in het reisadvies dat je bij de balie kan krijgen hoe laat je trein vertrekt en aankomt, maar daarvan weet wel iedereen dat er van alles kan gebeuren waardoor die tijden niet gehaald worden. Dus waarom zou dat bij andere bedrijven zoals bijvoorbeeld de ING anders zijn? Wat minder vertrouwen in de bedrijven en wat meer reserve in je eigen tijd zijn dus wel aan te raden 😉

  13. Laura   •     Author

    Maar die disclaimer vertelden ze telefonisch dan weer niet 😉 En ben dit simpelweg ook niet gewend van de ING. Heb goede ervaringen met ze (tot nog toe ;)) daarom ging ik ook naar ze toe. Bij andere bedrijven wil ik nog wel eens sceptischer zijn. Denk aan T-Mobile bijv.

    @ jeroen: ben nog wel benieuwd wat je van de reden vindt 😉

  14. Joeltje   •  

    Ik denk dat het door het liedje van Jan Smit komt.. “Laura”. Zo’n lelijk nummer maakt je naam verdacht.
    Of zoiets… 😉

  15. Danielle   •  

    Zeg Osama, ben je nu uiteindelijk een INGer of RABOer?? (a)
    Maar wel stom! Ik je nog treiteren met de KvK, nee doet de ING het 🙁

    Maar gefeliciteerd!!! Je hebt gewoon je eigen bedrijf!!! 😀

  16. Laura   •     Author

    @ joel: en bedankt Jan
    @ danielle: goed lezen 🙂

  17. Joyce   •  

    Door al jouw tweets over de ING moest ik zo lachen, maar ben zelf maar eens info gaan zoeken over zo’n zakelijke rekening, wat kost dat nog een hoop centen zeg!

    Mijn mannetje werkt bij de Belastingdienst en zijn reactie na het horen van jouw verhaal was; Maar je hoeft helemaal geen zakelijke rekening te hebben.

    Nu lees ik het hier bij de reacties dat je het vooral doet voor de overzicht, ik heb inmiddels besloten gewoon een normale extra rekening te openen, mij teveel gedoe zo’n zakelijke rekening, hihi.

    En tja, niet netjes van ze dat ze je zo afpoeieren met het verhaal dat je voornaam verdacht is.. Hou eens op zeg, bij een achternaam zou ik er nog enigzins begrip voor kunnen hebben, maar er zijn meer mensen met dezelfde voornaam 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *