All you need is… reclame?

Traditiegetrouw keken we thuis op kerstavond All you need is love. Mijn vader en broer zaten er een beetje bij en mijn moeder en ik zaten vooral met zakdoekjes onze tranen te deppen en onze neus te snuiten.

Die traditie heb ik – tot Ferry’s grote ergernis – niet afgeschaft nadat ik uit huis ging. Of we nu kerstavond met of zonder mijn ouders vierden, Robert ten B. mocht niet ontbreken. Deze sucker for romance zat altijd klaar met haar zakdoeken. En dus ook gisteravond, na het kerstdiner met mijn ouders.

Ik vond de uitzending echter niet wat ik gewend ben. Waar vroeger alles om stelletjes ging, worden nu hele families herenigd. Geloof me: ik gunde het dat meisje – dat een half uur te laat kwam eerder dit jaar om afscheid te nemen van haar vader – heel erg dat ze kerst mocht vieren bij haar moeder en broer en zus. En ook die oma die haar kleinkind voor het eerst zag, was ontroerend. Maar liefde tussen man en vrouw blijft voor mij toch waar het om zo moeten draaien.

Het is alleen zo jammer dat de liefde dit jaar voor mij geheel ten onder ging aan commercie. Natuurlijk, ik als geen ander – werkend in de media – zou moeten weten dat je zonder adverteerders nergens bent. Maar een beetje balans zou fijn zijn… Oprah-achtige praktijken – “Kom, we geven het hele publiek even een ketting en showen die uitgebreid met logo” – zijn aan mij niet besteedt. Die jongen uit Colombia had chocolade mee voor zijn vriendin. Geloof jij dat ze in Colombia Milka verkopen? En ook dat meisje in Noorwegen werd even – smullend van diezelfde chocolade – in beeld gebracht om de adverteerder te vriend te houden.

Ook een aantal artiesten kon wel wat reclame gebruiken. Gordon en zijn kornuiten (geen zin om de naam van dat bij elkaar geraapte groepje op te zoeken) nodigden de buitenlandse gasten uit voor een kop Nederlandse erwtensoep (zouden buitenlanders dat echt lekker vinden?). En nee, niet omdat ze zo lekker soep kunnen koken, maar omdat ze een cd te promoten hebben. Marco kwam nog even zijn kerstnummer zingen. En Robert had zijn dochter uitgenodigd. Zal hij familiekorting hebben gekregen toen hij haar boekte?

Nee, voor mij was All you need is love dit jaar niet wat het voor mij altijd was. Ik ga voor echte liefde. Dus ga ik nu mijn vent in bad opzoeken en proosten op onze tiende kerst samen. Met een champagne van een niet te noemen merk. Merry christmas to you all!

  6 comments

  1. Danielle   •  

    Het viel mij idd ook al op!
    En dan Charlotte laten zingen vond ik nog het grootste dieptepunt.

    Heee vanaf feb/maart komt het weer wekelijks

  2. Kim   •  

    Ik hoef de herhaling in ieder geval niet meer te kijken dus 😉

  3. Ger   •  

    O Laura, kom volgend jaar bij mij zitten snotteren op de bank. Nee, ik snotter niet met je mee maar laten we gewoon lekker samen tenenkrommend zitten kijken.
    De commercie neemt steeds belachelijkere vormen aan. Wat te denken van die appels die in de bus op tafel moesten liggen. Waar slaat dat op?
    Wat te denken van de serie Baantjer, waar seizoenen terug in eens te pas en te onpas een flesje Jakult werd opengetrokken alsof je ff een stoere peuk op stak.

    Je noemde Marco Borsato al. Sinds ‘onze’ Marco volledig aan de grond zit (nog maar 1 miljoen over, da’s behelpen) verschijnt ie weer eens op TV. Tot die tijd was het slecht een paar avondjes ‘in concert’ en daar teerde ie weer een heel jaar op.

    En wie ook niet aan dit rijtje mag ontbreken is Joop van de Ende. Man wat heb ik een respect voor die man. Echt, zonder dolle. Van waar die man is gekomen en wat die man heeft opgebouwd dat vind ik fantastisch. Maar zoals meneer nu zijn producties op zet vind ik walgelijk. Je zorgt dat je invloed gekocht hebt in de diverse media en vervolgens misbruik je die invloed om je eigen producties te promoten.
    We beginnen met een item in RTL Boulevard met de mededeling dat Joop de rechten voor musical X heeft gekocht. Tijdje later beginnen de wekelijkse items in RTL boulevard, als er weer iemand (lees Chantal Jansen, Stanley Berleson, Jamai) gecast is voor een rol in musical X. En vervolgens wordt het aantal items opgeschroefd om ten tijde van de première heel het land gek te maken voor die musical X.

    Er is niets mis met commercie maar sorry hoor.
    Mag het aub een beetje minder.

  4. Lianne   •  

    VRESELIJK.
    Ik begrijp ook wel dat zonder adverteerders minder geld binnenkomt. Maar doe dan een reclameblok! Dat is tenminste eerlijk! Ik heb er zo’n vreselijke hekel aan dat op deze manier reclame wordt gemaakt in programma’s! Ik voel me altijd een beetje verraden als ik daarnaar zit te kijken. Als een kind dat straf krijgt ofzo. Bah!

  5. Borg   •  

    Het was inderdaad een beetje extreem dit jaar, die appels en die zakken met chips in de laadruimte van de bus. Dat families worden herenigd vind ik trouwens juist een welkome afwisseling en het gebeurde in mijn herinnering in voorgaande edities ook. Van die stelletjes weet je dat minimaal de helft toch niet bij elkaar blijft, maar de familiebanden die ze laten zien, blijven over het algemeen.

  6. Willemvk   •  

    Met zijn beiden in bad zitten is een veel betere tijdsbesteding dan All You Need kijken 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *