Ondernemen is leuk!

De stap van het hier en daar freewheelen naar echt ondernemer worden, heb ik lang voor me uitgeschoven. Ik vond het doodeng. En de dag van mijn aanmelding bij de KvK werd ik gegrepen door plankenkoorts.

Maar ik moet bekennen dat het allemaal niet zo eng is, dat ondernemer zijn. En ik vind het ook niet echt moeilijk. Ik vind het vooral leuk en uitdagend en ik geniet er 300% van. En dat is niet in de laatste plaats te danken, en daar ben ik me echt wel bewust van, aan het feit dat ik me in een luxepositie bevind. Wat die luxe positie is? Ik hoef niet te leven van mijn ondernemerschap. Alles wat ik verdien, investeer ik meteen weer, want salaris is voor mij ondergeschikt.

Daardoor was ik het voorjaar in staat om eindelijk die nieuwe camera aan te schaffen. En die twee lenzen. Maar daarbuiten ook leuke dingen bedenken. Dingen die ik gewoon graag doe, ook al kosten ze soms geld en weet ik niet van tevoren of ik dat terug verdien. Neem bijvoorbeeld de Moederdag-actie, herinner je hem nog? Ouders konden hun kinderen gratis inschrijven voor een mini-shoot op tweede Paasdag. Alleen voor digitale foto’s diende men dan te betalen. Geld kostte het nauwelijks: 1.000 flyers en een Paas-cadeautje voor elk kind (30 kinderen uiteindelijk!). Tijd kostte het daarentegen wel. Hoeveel uur heb ik maar niet berekend, want hoewel er boven verwachting veel nabestellingen kwamen, zou mijn uurloon miserabel zijn.

Maar daar heb ik dan dus geen moment wakker van gelegen. Ik hoef er mijn brood niet van te betalen, heb van elk moment genoten en er veel energie uitgehaald (en een nieuwe lens gekocht!). Daarbij geloof ik nog steeds dat het qua marketing ook werkt, meer mensen die mond-tot-mond reclame kunnen maken. En ja, dat heeft me o.a. al twee after-shoots opgeleverd.

Vorige maand deed ik weer iets dat ik gewoon leuk vind: ik liet albumpjes ontwikkelen met mijn eigen logo. Mini-albums met ruimte voor zes foto’s van de fotoshoot, die achteraf door de klant besteld kan worden. Of die de klant gratis krijgt bij een besteding van € 200,-. Ja, dat laten drukken moet dan in een oplage van 100 en het kan best zijn dat het niet aanslaat en ik er heeeeeel lang mee doe. Of dat ze storm gaan lopen. Dat weet je simpelweg niet van tevoren. Om wat bekendheid te creëren heb ik nu wel een speciale actie lopen met de mini-albums. Investeren schijnt dat te heten.

En ik maakte weer een extra website: Fotovanjouwbruiloft.nl. De opmerking “Weer een nieuwe website, waarom niet alles op één?” heb ik vaak gehoord. Ik denk echter nog steeds dat je aan de doelgroep moet denken. Als je gaat trouwen, wil je direct en duidelijke informatie over het fotograferen van je bruiloft. Je wilt niet zoeken tussen de kinderfoto’s op Perfect Portret. En hoewel ik nog steeds dol ben op de huisstijl van Perfect Portret vind ik deze voor bruiloften toch net te casual. Dus na een jaar hinken op één been (Foto van jouw bruiloft was namelijk al in 2010 opgegeven als handelsnaam bij de KvK) toch die nieuwe website te doen. En ik ben er blij mee!

Klinkt als een druk ondernemertje hè? Dat ben ik ook, met vlagen. April, mei en juli waren bijvoorbeeld echt maanden waarin ik van hot naar her rende en uren achter mijn Mac-je kroop om achterstallig beeld te bewerken. nu is het even stilte voor de storm. En ik geniet ervan. Ik hoef er namelijk nog steeds mijn brood niet van te kopen. Weer die luxepositie. Toch zit ik niet helemaal stil. Door het boek van Jan Dijkgraaf, waar ik eerder een blogpost over schreef, werd ik aan het denken gezet over relatiegeschenken. En dus bedacht ik iets geweldigs voor kerst. Voor mijn klanten uit 2011. Want zoals Calimeromarketing voorschrijft (weer zo’n interessant boek!) dien je je bestaande klanten niet te vergeten en zeker niet achter te stellen vergeleken bij nieuwe klanten. Tevreden klanten komen terug én zorgen voor mond-tot-mond-reclame. In mijn geval nog belangrijker, want een klant komt niet elk jaar voor een fotoshoot. Uitzonderingen daargelaten.

Anyway, kerst-relatiegeschenk. Ja, daar ben ik hartje zomer (hoewel zomer?) al mee bezig. Want nu heb ik tijd en het eist wat voorbereiding. En het geeft me energie. Nieuwsgierig? Gewoon een fotoshoot boeken en klant worden. Dan weet je begin december als een van de eerste wat ik bedacht heb.

Nadelen aan het ondernemerschap? Ik maak lange weken. Inclusief reistijd ben ik gemiddeld 50 uur per week op pad voor mijn werk, en daarnaast dus ZZP-er met gemiddeld 15 uur in de week. Ik ben blij dat Ferry zo druk is met de vijver (drama, neem nooit, ik herhaal nooit, een koivijver) anders zou ik nog beschuldigd worden van verwaarlozing. Ik kan het gewoon niet laten, ik vind het allemaal te leuk.

En dus ga ik nu maar weer mijn to do lijst afwerken en mijn hersens laten kraken over het idee dat Cindy en ik hebben. Toedels!

  6 comments

  1. Claudia   •  

    Superleuk geschreven en prachtig dat je zo geniet van het leven dat je zelf hebt gemaakt. Geweldig!

  2. Rianne   •  

    Het lijkt me heerlijk; het leven als zzp’er, maar ook heel moeilijk. Ik heb het boek leve de zzp’er vandaag ontvangen en ik ben reuze benieuwd nav jouw recensie =D

  3. Marike   •  

    Tof! Van mij mag Ferry het voorlopig nog heel druk hebben met die koivijver! 😉

  4. Nienke   •  

    Wauw! Wat gaaf, wat ontzettend stoer!

  5. Nienke   •  

    Wauw! Wat gaaf, wat ontzettend stoer!

  6. Anouk   •  

    Ondernemen is inderdaad leuk. Je hebt het er maar druk mee, trouwens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *